Kalorid: energia andjad

tervislik-toit-viljandi-folk-69772069

Autod põletavad bensiini, et saada liikumiseks energiat. Teie keha põletab (töötleb) toitu, et toota energiat soojuse kujul. See soojus hoiab teie keha temperatuuri ja annab (energiana) jõu igale liigutusele, mille te teete.

Toitumisspetsialistid mõõdavad ainevahetuse käigus toodetud soojushulka ühikutes, mille nimi on kilokalorid. Kilokalor on energiahulk, mis on vajalik 1 kg vee temperatuuri tõstmiseks merepinna kõrgusel 1 kraadi võrra (Celsiuse järgi).

Igapäevases kasutuses asendavad toitumisspetsialistid kilokalori sõnaga kalor. See teave pole teaduslikult täpne; rangelt võttes on kalor 1/1000 kilokalorit. Kuid sõna kalor on lihtsam öelda ja kergem meelde jätta, nii et kui te loete toiduenergiast, näete enamasti seda sõna. Ainult vähesed toitumisega seotud sõnad on põhjustanud nii palju segadust ja muret kui tagasihoidlik kalor.

Kalorite arvestamine toidus

Kui loete, et toiduportsjonis – näiteks ühes banaanis – on 105 kalorit, tähendab see, et banaani töötlemine ainevahetusprotsessis toodab 105 kalorit soojust, mida teie keha võib töötamiseks kasutada.

Teile võib huvi pakkuda, missugused toitained annavad enim kaloreid. Järgnevalt on näha, kui palju kaloreid on 1 g järgmistes toitainetes:

  • valk: 4 kalorit
  • süsivesik: 4 kalorit
  • alkohol: 7 kalorit
  • rasv: 9 kalorit

Teisisõnu, võrdsetes kogustes võttes annavad valgud ja süsivesikud teile poole vähem kaloreid kui rasv. Seetõttu on rasvarikkad toidud, nagu sulatatud juust –  jälle võetuna võrdsetes kogustes – kaloririkkad, samal ajal kui väherasvased toidud, nagu rõngassi (muidugi ilma juustuvõideta) pole seda.

Mõnikord pole need toidud, mis näivad olevat võrdselt kalorivaesed, seda mitte. Te peate neid jälgima iga kandi pealt, lisaks valkudele ja süsivesikutele peate pöörama tähelepanu ka rasvadele. Toon hea näite: kanarind ja kotlet on mõlemad valgurikkad toidud. Mõlemas peaks ühe grammi kohta olema sama palju kaloreid. Ent kui te serveerite kana ilma nahata, sisaldab see väga vähe rasva, samal ajal kui kotlet (vabandage mind) on seda tulvil. 90-grammine portsjon nahata kanaliha annab 140 kalorit, 90-grammine kotlet toodab 230-245 kalorit, sõltuvalt lihast.

Tühjad kalorid

Kõik toiduained annavad kaloreid. Kõik kalorid toodavad energiat. Kuid mitte kõigi kaloritega ei tule kaasa lisakasuna aminohapped, rasvhapped, kiudained, vitamiinid ja mineraalid. Mõnede toitude kohta öeldakse, et need annavad tühje kaloreid. Sel mõistel pole midagi pistmist kalori energiapotentsiaaliga ega tähenda, et kalor on keskelt auklik. See kirjeldab kalorit, millel pole täiendavat kasulikkust.

Enim tuntud tühje kaloreid andvad toidudained on tavaline suhkur ja etanool (alkohol, mida leidub õlles, veinis ja piirituses). Iseenesest annavad suhkur ja etanool teile energiat, ent miite toitaineid.

Alkoholi kuritarvitajad pole alata kõhnad, kuid tõsiasi, et nad asendavad sageli toitu alkoholiga, võib viia toitanete vaeguseni, kõige tavalisem on tiamiini (B1-vitamiini) vaegus, mille tagajärjeks on isupuudus, maoärritus, depressioon ja võimetus keskenduda.

Loomulikult on aus märkida, et suhkur ja alkohol on sellised toidu koostisosad, mida leidub sageli toitudes, mis annavad teisi toitaineid. Näiteks suhkrut leidub leivas ja alkoholi õlles, kahes väga erinevas toiduaines, mis mõlemad sisaldavad kaltsiumi, fosforit, kaaliumi, naatriumi ja B-rühma vitamiine.

USAs kannatavad mõned inimesed alatoitluse all, sest nad ei saa lubada endale piisavalt toitu, et saada vajalikke toitained. Koolieineprogramm, mille algatas 1935. a president Franklin Delano Roosevelt ja mida on laiendanud peaaegu iga järgmine president, olgu ta vabariiklane või demokraat, on alates sellest ajast olnud üsnagi edukas katse ennetada alatoitlust vaeste kooliõpilaste seas. Kuid paljud ameeriklased, kes saavad endale lubada küllaldaselt toitu, on siiski väärtoidetud, sest nad lihtsalt ei tea, kuidas valida endale söögisedelit, mis annaks neile nii toitaineid kui ka kaloreid. Neile inimestele võib liiga paljude tühje kaloreid sisaldavate toiduainete söömine põhjustada tõsiseid tervisehädasid, nagu näiteks nõrk luustik; alakaalulisus (jah, liigne kõhnus võib olla mure), veritsevad igemed, nahalööbed ja teised ebameeldivused ning vaimsed häired, sealhulgas depressioon ja ennetatav vaimne mahajäämus.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga